Forældresamarbejde

Vores tilgang til samarbejdet med jer forældre er præget af venlighed og rummelighed - og de to ting vil vi gerne have, at I mærker, når I er her i Olympia.

Vi ved, hvor stort det er at skulle aflevere sit barn i andres hænder, og derfor gør vi alt, hvad vi kan, for at det skal være en tryg oplevelse for både jer og jeres barn.

Vi vægter dialogen i hverdagen højt og tager os også altid tid til at planlægge en samtale eller et møde, hvis der er behov for, at vi sætter os ned og taler om noget, der for eksempel bekymrer jer eller ikke fungerer.

Vi bruger vores forældreintra Aula til at sende praktiske informationer om, hvad der sker her i Olympia. På Aula sender vi også billeder fra hverdagen og de aktiviteter, vi laver med børnene, så I kan få et indblik i, hvordan jeres barns hverdag hos os ser ud.

Forældresamtaler og forældremøder

Når jeres barn starter i Olympia holder vi en opstartssamtale, hvor vi lærer hinanden at kende og planlægger indkøringen. Efter tre måneder inviterer vi jer til en opfølgende samtale, hvor vi kan tale om, hvordan opstarten er gået, og om der er noget, vi skal gøre anderledes, for at jeres barn trives hos os.

Vi holder en samtale igen, når jeres barn fylder to år, hvor vi taler om jeres barns trivsel og udvikling.

Inden barnet skal starte i børnehave, holder vi en afsluttende samtale, hvor vi laver en overgangsbeskrivelse til børnehaven.

En gang om året har vi fælles forældremøde for hele Olympia.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Olympia. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på dagligdagen i Olympia og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis du er interesseret i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan du kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle institutioner i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om, hvordan du som forælder kan få indflydelse på dit barns hverdag her.